fredag 30 december 2011

Snart nytt år. 2012 here I come!

Det känns faktiskt lite högtidligt att det snart är nytt år och dessutom 2012. Detta år har vi hört så mycket om och hur det än ligger till så verkar alla mina stora drömmar börja just 2012. Intressant...

Julen var lugn och inte så traditionell hemma hos oss i år. Vi hade köpt och dekorerat en fin gran och det blev några roliga julklappar till barnen. Istället för svensk julmat eller den traditionella franska kalkonen och gåslevern så njöt vi av en mustig köttgryta full av goda grönsaker. Min man är hemma igen och det märks!

Mat
Jag lagar mest grönsaker och tofu. Gott men enkelt. När Franska Mannen är hemma blir det stora grytor som sjuder i timmar på spisen tills köttet smälter i munnen och det doftar som hemma hos mormor. Den stora skillnaden mellan oss är att han Älskar att laga mat sådär som fransmän ofta gör. Mat är helig i Frankrike och den ska tillbes och avnjutas i timmar.

Trots att jag fortfarande inte är någon jättematfantast så gillar jag detta sätt att njuta av maten. Det är ju faktiskt den som håller oss vid liv och ger vår själ någonstans att bo. En riktigt god måltid är verkligen något alldeles speciellt. Dessutom är fransk mat utsökt men balanserad. Jag förundras alltid över hur det är möjligt att äta i timmar och ändå må bra efteråt.

Nåja, nu är julen slut och vi väntar in det nya året.

Nytt år, nya drömmar
Jag har ägnat några dagar till att fylla i Leonies 2012 Yearbook Planner där jag får tillfället att klura på vilka mina mål inför det nya året är. Vad vill jag lära mig? Vilka lärare och guider vill jag bjuda in? Och så en massa självkärleksövningar. Jag måste erkänna att det känns jobbigast för mig. Att skriva vad jag är bra på... Jag fick verkligen tvinga mig att skriva sidan här på bloggen om kanalisering. Vad är jag bra på? Intressant övning.

Spiral i min trädgård


En sak jag har varit sugen på att göra jättelänge är att skapa en stenspiral i min trädgård. Jag är lite besatt av spiraler och dessutom menar Jackie på Flowerspirit att det förändrar energin i trädgården.

Bilderna på min spiral blev inte så fina men det var så underbart att göra den. Jag visste precis var jag ville samla stenarna och efter en liten stund hittade jag en helt perfekt fossil i spiralform! Den är i centrum av min spiral och under den har jag lagt en jättevacker vit sten. I mitten av spiralen växer ett gammalt olivträd och eftersom olivträdet symboliserar fred så tyckte jag det passade bra : ).

Jag önskar dig ett fint avslut på 2011 och en riktigt god början på 2012. Vad drömmer du om och vad vill du göra under det nya året? Mitt ledord för 2012 är BALANS. Vilket är ditt?

Stora kramar, Karina

3 kommentarer:

  1. Ledord? Hm..."att sitta med det som är", är ett. Compassion och courage, ett annat, som jag burit med mig ett tag. Gammalt olivträd, läser nu en fantastisk bok: Trädets tid, av Christel Kvant, handlar bl a om heliga träd.
    Bra på? jag tycker du skriver en väldigt läsvärd blogg. Inspirerande. Och jag gillar ditt tonläge. Önskar dig också ett Gott nytt år! kram

    SvaraRadera
  2. Stenspiral! En sån, jättegammal, finns vid ett gammalt fiskeläge inte långt från där vi bor. Skulle bringa lycka enligt gammal sägen. Kul idé att göra en hemma... Förutom det symboliska och kraften i den har jag sett att barnen älskar att gå runt i den:-)
    Allt gott! Anna

    SvaraRadera
  3. Tack Maria! Och vilka bra ord. Man har ju lite att jobba på ; ). Tack och jag hoppas att du får en riktigt fint år!

    Anna: Vad fint. Har du bilder på den? Ja, barn har ju verkligen känsla för sånt. Jag älskar spiraler. Kan inte få nog av dem. Och även när jag tänkt rita eller måla något annat så blir det ofta en spiral ; ).

    TACK för dina fina mail. Nästa vecka blir det lite lugnare (hoppas jag!) så då ska jag svara på dem. Jättekul att vi fått kontakt igen : ). Kram!

    SvaraRadera

If you prefer my blog in English please click here!