fredag 9 december 2011

Fullmåne och full månförmörkelse i morgon

I morgon är det dags för fullmånen att skina över oss och en månförmörkelse kommer dessutom att äga rum. Mycket energi i omlopp - som vanligt i år ; ) - och jag känner starkt att det är dags för mig att bege mig ut i skogen för en liten meditation med Syster Måne. En god väninna och jag ska sätta oss ute och jag fick en tydlig inspiration att skapa en guidad meditation med hjälp av min trumma och ett vindspel.

Guidad meditation
Min idé är att vi med trummans hjälp ska vandra längs en liten stig till en grotta. I denna grotta möter vi den gamla, visa kvinnan i oss själva. Vi sitter en lång stund med henne och pratar eller utbyter tankar, bilder eller  känslor. Innan det är dags att gå tillbaka så ber vi henne om en gåva.

Vi tar emot gåvan och låter den sjunka in i hela vår kropp och själ. Sedan tackar vi den visa kvinnan och säger farväl. När vindspelet klingar är det dags att gå tillbaka längs samma stig vi kom på och sedan är resan slut.

Det känns som att det är en tid för att vara stilla och lyssna och min väninna drog även just kortet Lyssna sist vi mediterade. Därför känns det viktigt att vi tar oss tid till just det. Och mysigt att bylta på oss en massa kläder, ta med en termos med rykande chai och sätta oss ute i skogen. Sedan låter vi trumman leda oss.

Om du har lust att vara med så berätta gärna hur det gick för dig efteråt. Vi tänkte träffas vid 8-tiden på lördag kväll men om du har lust att delta så går det bra närsomhelst. Tid och rum är inte viktigt. Bara närvaro är det : ).

Varma kramar,

Karina

3 kommentarer:

  1. Vilken underbar idé Karina.. så härligt att kunna gåra såna här fina och djupt meningsfulla äventyr med sina väninnor... Ha det jättefint!

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen. Här ser man knappt sol el måne(ovädersdagar här i Sverige). Men jag ska göra nåt hemma, inne, inte ens trummor live...Sätter på mig Ipoden o lyssnar via hörlurar. Känns så inte i naturen. Ändå. Det är märkligt när jag går inåt, där finns också en natur...får vara så tills värmen kommer åter här. Ja, känns verkligen som mycket energi i omlopp.
    God meditation!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni gillade idén. Jag älskar ceremonier och gärna med månen : ).

    Det låter som en jättebra idé, Maria. Det är ju trots allt en inre resa. Allt runomkring oss är bara rekvisita ; ). Bra men inte nödvändigt.

    Kramar

    SvaraRadera

If you prefer my blog in English please click here!