måndag 19 december 2011

Underbart slut på året, underbara människor

Jag är inte en julälskare direkt utan tycker mest att det är skönt när det är över. Jag minns mest de lite sorgliga jularna och en känsla av saknad. Visst har jag även fina minnen av ljusa och vackra jular men det är mest saknaden jag minns sedan jag blev vuxen.

De senaste 10 åren har jag och min älskling firat alla möjliga sorters jular. Stora familjejular med massor av paket och många, goda maträtter, mysiga jular bara vi två, och nu senast jul på vackra Korsika hos barnens snälla farfar. Det var en blandning av fantastisk fransk mat, champagne, promenader på stranden, juleld i lilla staden St Florent och massor av citroner, mandariner och clementiner plockade i en magisk trädgår hos goda vänner.

I år blir det antagligen en lugn jul hemma hos oss, bara vi 4 och det känns precis lagom. Inga matorgier och inga berg med julkappar. Skönt!

Generösa människor
De senaste veckorna har jag förundrats och hänförts av dessa fantastiska människor som delar ut fina presenter och som överöser andra med kärlek och omtanke. Jag känner mig så upskattad och värdefull och det är en otrolig känsla. Det känns verkligen hoppfullt inför det nya året - 2012 dessutom!

Tänk att vi kan vara så här kärleksfulla mot varandra trots kriser och andra svårigheter i dessa tider. Fantastiskt! Jag har blivit tårögd av lycka flera gånger denna veckan och det är verkligen inte vanligt : ).

Julklappstips
Jag har länge tänkt att jag skulle göra en liten lista på mina favoritpresenter just nu om ni saknar idéer ; ). Ok, här kommer den:



1. The Invitation, Oriah Mountain Dreamer
Jag älskar Oriah Mountain Dreamers böcker och läser dem om och om igen. De är så djupa, vackert skrivna och fulla av visdom. Oriah varvar fantastiska citat och egna dikter/texter med berättelser från hennes eget liv. Hon skriver både om det fina och magiska i livet och om de riktigt svåra stunderna.

Att sitta med det som är är hennes ledord och hon skriver mycket om det. Hur gör hon det? Hur gör vi det? Jag har alla hennes böcker men the Invitation var den första och jag älskar den.


2. Sacred Path cards, Jamie Sams
För er som redan har Jamie Sams Medicinkort med djuren så vill jag varmt rekommendera denna Sacred Path kortlek. Den är helt fantastisk! Illustrationerna är så vackra och inspirerande och budskapen är alltid på pricken. En lite mindre känd kortlek tror jag men jag använder min sedan snart 10 år tillbaka och den är verkligen en pärla. Du kan dessutom kombinera den med Medicinkorten.


3. Flower essences
Jag har nyligen upptäckt inspirerande och varma Jackie på Flowerspirit och trots att jag inte - ännu! - har testat hennes elixir så låter de fantastiska.

Jag har använt mig av blomsterelixir sedan flera år tillbaka och jag tycker att de är ett fantastiskt stöd vid stora förändringar och känslomässiga utmaningar. Som en vis vän att hålla i handen blandat med blommornas djupa visdom.

Jackie erbjuder dessutom lockande blandningar (Soul Blends) för endast ca 139 kr (inkl porto) och om du beställer senast onsdag den 21 december så får du en flaska Self-Love eller Self-Nurture i present.

Om du är intresserad så läs mer här: http://www.flowerspirit.info/soul-blends/

Jag tror att jag ska ge mig själv Authentic Expression i julklapp. Den låter perfekt för den fas jag befinner mig i just nu : ). För att vi ska få lära känna Jackie lite mer har jag bett henne att gästblogga här i början av nästa år. Spännande!

4. Leonies kurser och Yearbook Planner
Som ni har märkt så är jag helt såld på Leonies kurser och hennes gudinneforum på nätet. Hittills har jag hängt mycket på forumet och det är så inspirerande.

Jag är mitt i kursen Creative Goddess e-course och den är sååå inspirerande. Vi får njuta av guidade meditationer som leder oss in i den kreativa världen på ett mycket djupt och kraftfullt sätt. Vi lär oss dessutom att kontakta vårt inre och släppa rädslor som håller oss tillbaka.

Eftersom det snart är dags för vintersolståndet så förbereder jag mig bl a genom att skriva ner alla spännande frågor och övningar som Leonie föreslår i 2012 Yearbook Planner and Workbook. Vi uppmanas att sammanfatta 2011 och lämna det bakom oss och sedan formulera våra drömmar inför nästa år. Det ska bli så spännande och Leonies färgglada och vackra illustrationer ger i alla fall mig lust att anta utmaningen : ).

Om du är intresserad kan du klicka på någon av de färgglada ikonerna till vänster.

Jag önskar dig en fin och vilsam dag. Kom ihåg att andas!

Varma kramar, Karina

5 kommentarer:

  1. Blir verkligen nyfiken på Oriah Mountain Dreamer, låter som just det sätt jag vill skriva en bok (nästa, har eg en bok färdig, gjord tillsammans med en konstnärinna, som det ser ut nu kan vi dock inte satsa på - egen - utgivning, har inte råd...o ärligt talat har jag så få t ex bloggläsare så det är rimligt att anta att en bok inte skulle sälja). Hej o hå, får "sitta med det som är"...så djupt berörd av de orden. Får bli mitt julmantra. Befinner mig i en "dip" vad gäller mycket av yttre omständigheter...så det känns faktiskt skönt.
    Tack! andas, ja, också med hjärtat: kram

    SvaraRadera
  2. "Underbara slut och underbara människor" - bara den meningen väcker i mig tankar om alla de människor jag lärt känna via nätet i år. Det är faktiskt inte mer än ett par månader sedan jag "träffade" Maria som skrev ovan, exempelvis, och jag är så tacksam över alla kontakter som knutits! Att jag hittat hit till dig, förståss!, och att vi fått god kontakt. :) Känns ju hur häftigt som helst, egentligen. Tacksamt!

    Tänkte just till mig själv, bli inte stressad nu!" och läste precis därefter "kom ihåg att andas"... hihi. Tajming.

    Tack och stor Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, Maria, jag tror att du verkligen skulle gilla hennes böcker! Det märks att hon älskar att skriva och hon skriver så djupt och mänskligt. Liknar mycket ditt sätt att skriva. Grattis till boken!!! Det är ju fantastiskt! Leonie har skrivit en del om hur man kan ge ut böcker. Vill du att jag ska kolla upp och skicka infon till dig eller har du all information du behöver? Jag vill gärna köpa den!

    Ingrid: Visst är det helt otroligt vilken fin kontakt vi har fått all tre! Genom en dataskärm... Att vårt inre kan kommunicera med andra likasinnade. Så himla roligt!

    Ja, andas med hjärtat nu i juletid är verkligen en utmaning ; ). Läste nyligen en astrolog som skrev att slutet på året är som när vi drar ur korken ur badkaret. Mot slutet går det som allra fortast. Känns sant...

    Stora kramar!

    SvaraRadera
  4. Har beställt O M Dreamer, ska bli spännande. Ang min/vår bok, tack så jättemycket! har info som jag behöver o nån som kan hjälpa till också. Konstnärinnan som jag gjort boken med har en son som varit/är mycket sjuk, så hon har inte orkat ta tag i boken nåt, får se efter jul...sen kostar ju självutgivning en del så får se med det.
    Uppmuntrad av din kommentar etc. Kram!

    SvaraRadera
  5. Vad kul! Det ska bli kul att höra vad du tycker om den. Verkligen kul med en bok - det är ju ett enormt projekt! Jag bara klurar än sa länge och har inte kommit längre ; ). Än : ). Kramar!

    SvaraRadera

If you prefer my blog in English please click here!