tisdag 25 oktober 2011

Be och du skall få

I flera dagar har jag längtat efter att vakna tidigt på morgonen och ha en lång stund för mig själv. Inte lätt när man har små barn som vaknar om nätterna men i natt blev jag hörd. Jag vaknade vid 4-tiden och var klarvaken. Efter en läskig mardröm hade jag svårt att somna om så jag bestämde mig för att gå upp.

Nu sitter jag här klockan 5 och njuter av tystnaden och en vanilla latte. Så. Härligt. Jag har tänt massor av ljus och för att lugna mig lite efter mardrömmen drog jag en runa. Jag bad om en fin och passande runa för mig just nu.

Det blev Älgrunan, Algiz.
Det är den enda runa jag har använt tidigare och den har verkligen en speciell plats i mitt hjärta. Det är en skyddsruna som jag i ett desperat försök att skydda mig och min familj använde för 3 år sen när vi bodde i ett riktigt läskigt hus. Jag ristade in den i en pinne och satte den ovanför vår ytterdörr.

Runskola
Eftersom jag fortsätter Sofias runskola så kände jag efter var runan ville sätta sig. Mitt i solar plexus blev det. Den lyser som en sol och jag känner mig trygg och strålande. Det passar bra med alla barn och vuxna som ska komma hit på Halloweenkalas i eftermiddag. Älgrunan representerar även våra fylgior (skyddsänglar och guider) och kraftdjur.

Älgen känns bra : ). Så svensk och trygg. Som värmlänning (bl a ; ) känns det som hemma. Och ett av mina första barndomsminnen är när jag såg en älgfamilj i skogen bakom vår sommarstuga för länge sen. Vilken gåva det är att få växa upp mitt i naturen och allt det vilda. Och nu är jag tillbaka igen. Fast i en annan del av världen. Samma känsla. Men riktigt fin sammanhållning och solidaritet med mina medmänniskor.

Jag önskar dig en riktigt fin dag. I morgon är det nymåne.
Kramar, Karina

2 kommentarer:

  1. Helt nytt för mig, det här med runor. Känner förstås till att de finns, men inget mer. Kom att tänka på: blev jagad av en älg en gång, den var inte å leka med, tror jag (utan att först märka det) kom för nära hennes kalv. Kan m a o helt förstå att älgrunan fungerar som skyddsruna!
    Spännande i a f det du skriver om runorna.

    SvaraRadera
  2. Det kan jag tänka mig att det var läskigt! De är ju så stora! Jag kan inte heller något om runor och lär mig massor - på ett lustfyllt sätt - genom denna runskola. Spännande att leva dem istället för att bara lära mig vad de betyder utantill. Tack för att du läser och kommenterar : ).

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera

If you prefer my blog in English please click here!