lördag 12 november 2011

11/11/11 Meditation

I går hade jag tänkt mig en fin meditation ute i skogen. Lite trumma, lite sällskap av en vän eller två, lite samtal. Istället för det så gick jag på en organiserad meditation hos en kvinna jag träffat några gånger men inte känner speciellt väl.

Vi var 19 personer som satt där ihopträngada i den jättevarma zomen. Jag hade längtat efter tystnad och att sitta och meditera tillsammans. Så blev det inte riktigt... Det var sång, mantran, OM, guidad meditation och så fick vi alla säga hur vi vill att den Nya Världen ska se ut. Oj då.

Det Nya och det Gamla
Jag inser att även om jag känner ett skifte av energin och att vi visst är på väg mot något nytt så är vi alltid här och nu. För mig handlar det inte om att släppa den Gamla, dåliga världen för att gå in i den Nya, perfekta världen. Min resa handlar inte om att bara känna fina och sköna känslor. Att aldrig vara arg och ledsen. Att aldrig vara rädd igen. Utan det viktiga för mig är att känna och acceptera alla känslor. Först då kan rädslorna och ilskan smälta och transfomeras. Det är processen och att acceptera det som sker som är nyckeln. Däri ligger visdomen. Inte i att meditera och visualisera tillräckligt för att slippa vara en människa.

För mig handlar detta om den klassiska dualiteten vi ofta hamnar i: ond/god, bra/dålig, himmel/helvete, människa/Gud.

Jag vill vara den jag är och acceptera mig själv fullt ut. Vara med det som är som min favoritförfattare Oriah MountainDreamer ofta skriver. Att vara här och nu. Inte i det förflutna men inte heller i framtiden. Är det inte så vi skapar en bättre värld? Genom att omfamna alla aspekter av oss själv och av andra.

Kärlek
Jag tror på Kärleken. Att älska mig själv och att älska alla andra. Och allt levande på Jorden. Om vi verkligen älskar så kan vi inte göra Jorden illa och utnyttja varandra. Det går inte. Inte om vi verkligen Älskar från djupet av våra hjärtan.

Efter meditationen
När den gemensamma meditationen var slut så gick jag och en mycket god vän i väg ut på toppen av berget och så trummade jag. Jag trummade för Livet, för Kärleken och för att känna fötterna mot Jorden. Min trummas slag blev en kärleksförklaring till hela dalen som låg vid våra fötter. Jag kände Ljuset och Kraften fylla min kropp och spridas överallt. Det är att meditera för mig. Här och nu. Till rytmen av Moder Jords hjärtslag. Inte fina ord och andliga teorier.

Här och nu. Det finns inget annat.

När våra kroppas fyllts på så gick vi ner mot byn igen. På vägen korsade en magnifik glada min väg. Jag letade med blicken för att se den igen men den syntes till. Lite senare dök den upp igen. Mitt framför mig. Som att den sa: Här är jag. Höj din blick, människobarn! Här är jag. Var är Du?

Funderingar
Idag funderar jag. På vad jag vet att jag behöver men fortsätter att söka utanför mig själv. Jag vet precis vad jag behöver men fortsätter att be någon annan guida mig på Min Väg. Det är dags att "step up" och ta ansvar för mig själv och min behov. Jag tror att det är Nu.

Jag önskar dig en vacker lördag!

Kramar, Karina

6 kommentarer:

  1. Så fint och så sant det du skriver Karina. Jag börjar också bli rätt trött på denna polarisering, att dela upp i förr och nu, det goda och det onda. Livet är det som pågår här och nu. Att kunna älska och omfamna även det mörka inom mig. Jag brukar också använda mig av uttrycket "att vara med det som är". För mig är det både kraftfullt och framförallt kärleksfullt både mot mig själv, mina medmänniskor och min jord.

    Och som du säger- allt finns redan där givet inom dig. Tack för ditt fantastiska inlägg! Stor kram
    /Pernilla

    SvaraRadera
  2. Japp! så skönt att läsa! för jag är också så trött på...ja, allt det du nämner, dualitet osv. Processen pågår nu och ja, snarare transformation än visulisering. Bra poäng där! Faktiskt, blir ännu tydligare för mig nu, jamen precis så.
    Tack!

    SvaraRadera
  3. Vad gulligs ni är! TACK! Jag önskar er en fin söndag.

    Kramar, Karina

    SvaraRadera
  4. Klokt och fint skrivet... och så vacker bild du har på din sida.. blev också mycket inspirerad av att du skapat en blogg på engelska.. något jag funderat över men tvekat lite med tanke på språket... Kul att du också är med i Leonies fina Goddesscircle.. har inte varit där på ett tag men ska nog kika in snart...blev lite inspirerad att kolla mer på hennes business e-course. Varmm kram!

    SvaraRadera
  5. Tack, Anne! Visst är utsikten fantastisk! Så fina färger. Vore kul att mötas inne hos Leonie. Du som är så duktig på att måla och sjunga kan säkert hitta många som skulle vara intresserad av det du gör där inne.

    Jag tror en engelsk blogg kunde vara toppen för dig! Du skriver dessutom ofta citat och text på engelska. Jag försöker få fram det jag vill säga på engelska men det är lite sådär än så länge.

    Varma kramar, Karina

    PS: Det finns så mycket i businesskursen. Har du funderat på att ha kurser eller en cirkel på svenska? Det är verkligen en fin idé hon har Leonie. Så varm!

    SvaraRadera
  6. Det är också vad jag (rå)-övar just nu: vara Med Det Som Är. Bara så, enkelt och svårt på samma gång.. för vad finns annat än nu? Och vilka skatter som rymmer i det svåra, även det glada (men det förstår man ju på en gång) ;)

    Spännande att läsa om meditationen! Tack för att du delade.

    Kram

    SvaraRadera

If you prefer my blog in English please click here!