onsdag 31 augusti 2011

Månmagi

Eftersom jag känner mig extra dragen till att meditera och sitta ute under månen just nu så tänkte jag skriva om månens olika faser och vilka ceremonier du kan utföra om du känner för det. Jag är absolut ingen expert men älskar månen ; ). Gör som du känner är rätt för dig. Jag känner ibland för att ta 1 minut för att formulera min intention och ibland trummar jag med mina vänner ute i skogen i 3 timmar. Allt är rätt : ).

När jag gör en ceremoni brukar jag för det mesta tända ett ljus och bjuda in varje väderstreck för att på så sätt skapa en cirkel runt mig/oss. Sedan hälsar jag på elementen (eld, vatten, jord, luft). Ibland bjuder jag in Gudinnan, älvor, speciella personer som lever eller inte. Cirkeln är jätteviktig för mig. Det är verkligen så jag ser livet - som en cirkel. Och genom den skapar jag en skyddad plats där jag kan meditera, visualisera, dansa, skriva. 

Jag brukar ha en intention, något jag vill eller inte längre vill i mitt liv, och sedan skapar jag ceremonin utifrån det. Ibland skriver jag, ofta trummar jag och ibland spelar jag andra instrument. Jag älskar att bränna lite salvia eller rökelse och då renar jag ofta mig själv och de som deltar med röken från salvian innan vi börjar. 

För mig är det viktigt att vara ostörd och ute i naturen men det är också intressant att vara på en allmän plats och anta utmaningen att hålla fokus trots ljud och människor runtomkring. Allt är bra : ). Om du är nybörjare kan det vara bra att öva dig stark ensam innan du tar dig an en folkmassa ; ). 

De senaste åren har jag tagit del i olika kvinnocirklar och gjort ceremonier av olika slag inom följande traditioner: Maori, Najavo, Maya, Algonquin (Kanada), Wicca. Jag skulle gärna vilja lära mig mer om de nordiska traditionerna (samiska, fornnordiska) men eftersom jag inte längre bor i Sverige jag inte tillgång till dessa lika lätt. Här är en sida som jag gillar: http://gudinnans.blogspot.com
Ursprungsfolk från olika länder inspirerar mig mycket och det är som en röd tråd genom det jag gör.

Månens faser:

Nymåne
En ny cykel påbörjas och det är en bra tid att bjuda in nya saker i våra liv.  T ex nya projekt, ny kärlek, ny bostad eller ett nytt jobb.

Tilltagande måne
Energin växer i styrka fram till fullmånen. Bra tillfälle att ta tillvara på kraften för att genomföra de nya projekt du bett om vid nymånen. Eller för att fortsätta arbeta vidare med en allt starkare kraft.

Fullmåne
Detta är en tid för meditation, magi, ritualer, kraftfull energi, spådomar och healing.

Avtagande måne
Passa på att rensa ut det du inte längre behöver i ditt liv. Avsluta projekt eller relationer, rena hemmet. Tacka för det som du avslutat och gör plats för det nya.

Svartmåne
Månen är svart precis innan den nya månen visar sig. Vissa anser att man inte ska göra något som har med magi att göra medan andra tycker att det är en bra tid att se inåt och rensa upp och göra sig av med det gamla för att göra plats för det nya innan nymånen. Jag tycker du ska göra det som känns rätt för dig. Oftast gör jag inget under svartmånen men sist kände jag jättestarkt för det. Intentionen är det viktigaste.

För några år sedan hade jag aldrig tänkt på de olika månfaserna och jag visste inte alls att mitt humör och min energinivå kunde bero på månens faser. Då tipsade duktiga Lisa på Taroritize mig att observera hur jag mådde och vad som hände under några månader och skriva ner det. Det var intressant! Alla reagerar vi ju inte likadant och det är viktigt att lära känna sig själv för att leva fullt ut, tycker jag.

Numera tar jag tillvara på min sprudlande, maniska energi när det är fullmåne och tillåter mig själv att ta det lugnt och vara lite inåtvänd och låg när det är avtagande måne.

Jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp för dig. Jag känner definitivt att mitt liv har blivit rikare av att följa månens faser så medvetet jag kan.

Ha en underbar dag!

Kramar, Karina

2 kommentarer:

  1. Intressant. Har aldrig riktigt tagit fasta på månens faser. Nu beskrev du så enkelt, energierna o så, så det känns lättare att "gå in i" månfaserna. För mig är enda sättet att få det att funka att lite gå efter vad som passar mig. Fast med vissa ramar, vädersträcken o cirkeln osv. Jag tycker dessvärre det är jobbigt att vara ute, skulle nog funka bättre om jag bodde på landet. Har behov av absolut tydlig ensamhet i sånt här, nu alltså. Hur som, tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillade det. Ja, det hjälper att bo på landet, tror jag. Om du hellre sitter inne så kör på det. Energin finns ju där även om du är inne. Kanske kan du öppna ett fönster? Eller gå ut och se på månen och liksom insupa energin från den. Och sedan gå in och göra din ceremoni.

    Sen jag fick barn har jag blivit mycket mer flexibel och tycker det viktigaste är att det fungerar. Så testa dig fram om du har lust med det.

    SvaraRadera

If you prefer my blog in English please click here!