söndag 28 augusti 2011

I morgon är det nymåne

Det känns att en ny energi är på ingång tycker jag. En lugnare och mer jordad energi. Jag ser denna måne som början på en mer jordnära och konkret fas där den elektriska och intensiva energin minskar. Tydligen är vi på väg in i flera jordtecken denna månaden så det kommer att hjälpa oss.

Själv är jag sugen på att gå ut och meditera i kväll under svartmånen. Det brukar jag inte göra men denna gången känns det rätt. Ensam på mitt berg. Bara jag och den osynliga månen. Då ska jag rensa ut det gamla. Det jag inte längre behöver. För att ge plats åt det nya. I väntan på nymånen som kommer att visa sig tidigt i morgon bitti.

Tacksam
Jag är så tacksam för den fina sommaren som varit. Mycket sol och bad med barnen. Min fina mamma som var på besök hos oss två veckor. Och fantastiskt goda frukter och grönsaker från vår trädgård och vår bys trädgårdland. Just nu är det fullt av solmogna fikon som smakar ljuvligt. Jag hade aldrig smakat färska fikon innan jag flyttade hit för 10 år sen och det är så himmelsgott. Och fullt av vitaminer.

Nyttig mat och motion
Jag är mycket inspirerad av bl a Anne på Mundekulla att börja äta bättre. Mer rå föda och mindre socker. Jag är en riktigt sockerråtta!! Och så ska jag gå många promenader uppe i bergen för att bli starkare och få bättre flås. Det ska bli skönt att gå snabbt igen. Inte alltid stanna tusen gånger och titta på alla myror och skalbaggar som jag gör med barnen, ha, ha!

Jag önskar dig - och mig - en underbar höst och många spännande dagar!

Kramar, Karina

4 kommentarer:

  1. Åh, det lät så härligt med nymånen, att jag prövade göra det ungefärligt jag själv. Fast det var visst nollning igår för studenterna, så freden fanns icke. ;) Men men, nästa månad så! Finns det särskild meditation för en sådan här process?

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Det finns ganska mycket information på nätet om nymåneceremonier men jag gillar att göra min egen ; ). Det känns olika beroende på årstid och annat som påverkar oss. Rent generellt är det bra att fokusera på det nya du vill bjuda in i ditt liv. Visualisera det och framförallt ha en klar och tydlig intention. Det tycker jag är det allra viktigaste.

    Sen gillar jag att först hitta en plats som kallar på mig och sen tänder jag ett ljus och bjuder un varje väderstreck. Häxor brukar också göra en magisk cirkel där de gör sin ceremoni. Ibland tänder jag rökelse eller salvia och drar ett kort eller flera.

    Gör det som känns bra för dig. Bara att sitta en stund och gå inåt kan räcka. Eller kontakta din inre Gudinna och prata med henne en stund. Ta med papper och penna och skriv ner det som kommer till dig.

    Om du inte hittar en lugn plats precis på nymånedagen så kan du gå ut dagen efter. Månen är ju tilltagande ända fram till fullmånen så det måste inte vara exakt den dagen. Tycker jag ; ).

    Om du har mycket ljud omkring dig kan du träna dig i att visualisera en ljusbubbla som du sitter i.

    Oj, det blev långt! Jag ska skriva ett inlägg om månceremonier igen : ).

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar! Och inlägget som kom därefter. Wow, känner mig mycket klokare, och har en aning om hur jag vill göra...

    Vad bra att man kan göra dagen efter eller dagar efter, för rätt ofta glömmer jag bort, förutom när det är stjärnklart. ;)

    Det börjar bli höst men om man tar med sig filt och varmt te kanske det går att meditera ute på klippan... Finns ju så fina ställen här runt om Visby! Glömmer så lätt bort att ta vara på möjligheten...

    Gissar att södra Frankrike är underbart såhär års?

    Varm tack igen!
    Kram från Gotland!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du blev inspirerad : ). Jag tycker det är superviktigt att vara flexibel och inte för strikt när man håller på med andliga saker. Det ska kännas rätt. Det tycker jag är det allra viktigaste.

    Ja, det är jättefint här men jag blir också hemmablind ibland.

    Varma kramar

    SvaraRadera

If you prefer my blog in English please click here!