onsdag 28 september 2011

Allt är bra

Det känns märkligt och lite futtigt att skriva men allt är bra. Jag mår bra, känner mig nöjd med hur mitt liv sakta utvecklar sig. Dag för dag. Jag har dragit mig för att skriva i några dagar för jag har inget spännande att skriva om. Men allt känns bra. Jag kanaliserar for fantastiskt öppna och inspirerande personer : ). Jag springer med barnen i solskenet. Jag bakar goda kakor och njuter av dem med fina och roliga vänner. Projekt efter projekt dyker upp och de är roliga och kreativa. Härligt!

Tacksamhet
Jag är så tacksam för att må så bra som jag gör nu. Och trots att jag känner att energierna är i omlopp runtomkring mig står jag stadigt med båda fötterna på Jorden. Flera personer har sagt till mig att de tycker att jag verkar jordnära. Det har jag inte hört förut och jag känner att det är sant nu. Efter de senaste 8 åren ute på vischan så har jag - äntligen! - blivit jordnära. Underbart!

Meningen med mitt liv
Jag har länge klurat på vad mitt livsprojekt egentligen är. Vad finns jag här på Jorden för att göra egentligen. Jag tänkte runt runt i banor som handlade om storslagna saker. Men nu plötsligt känns det så självklart. Jag är här för att älska. Älska Jorden och älska mina medmänniskor. Och inte minst mig själv. Jag ska leva i ljus och kärlek. Handla från hjärtat. Kanske inte så storslaget. Eller? Och fantastiskt rätt. Och en nog så utmanande uppgift.

I stället för att stöta bort eller döma de som inte tänker "rätt" (= tycker som jag ; ) så sjunker jag ner i mitt hjärta och lyssnar på dem därifrån. Så enkelt men oj, vilken skillnad det blev. Inte döma och känna sig bättre än utan acceptera andra som de är.

Föräldrarollen
Jag var på föräldraträff förra veckan och jag brukar bli irriterad på krävande franska föräldrar som vill att barnen ska tryckas i så mycket kunskap som möjligt. Denna gången lyssnade jag och kände efter i hjärtat hur det kändes. Då slogs jag av att vi alla vill våra barn väl. Vi vill att våra barn ska få en bra framtid och leva lyckliga liv. Vi har bara inte samma idéer om hur det ska ske. Och vi har ofta lärt oss av våra föräldrar och samhället vad som är rätt och fel. Och hur det "ska" vara.

När de tankarna sjönk in i mitt hjärta kändes det helt annorlunda och nu ser jag på de andra föräldrarna med en snällare blick. I alla fall för det mesta ; ). Det finns mycket mer att göra men jag känner att jag är på rätt väg. Jag börjar hitta nycklarna. Som leder mig rätt.

Nymåne
Idag är det nymåne så passa på att formulera vad du vill starta upp eller påbörja inför den nya måncykeln.

Jag önskar dig en underbar dag och njut av detta ögonblick!
Kramar, Karina

3 kommentarer:

  1. Det lät som en bra utgångspunkt. Känna i hjärtat, sluta döma.
    Det ska jag prova nästa månad.

    Nymåne? Tack för påminnelsen!

    Det känns skönt att veta, att det finns människor som verkligen älskar sina liv. :)
    Det inspirerar mig att verkligen följa mitt hjärta, för att älska mitt liv fullkomligt!

    Tack.

    SvaraRadera
  2. Festligt, "ditt livsprojekt", "meningen med livet", satt just o skrev blogginlägg på ung samma tema. Kunde också skrivit "här för att älska",eg handlar det ju om det(jag formulerar mig på helt annat sätt men...). Att vara "jordnära", det är stort. Hi hi, jag får nästan lust att skriva ett nytt inlägg på det här temat. Tack!

    SvaraRadera
  3. Jag är ledsen att jag är så långsam att svara! Jag blir lite internetmatt ibland men jag blev jätteglad för era kommentarer. Verkligen! Jag är så tacksam att ni läser det jag skriver och gillar det : ).

    Ingrid: Ja, det finns alltid mer jobb med att älska sitt liv, Ingrid! Ett pågående projekt liksom. Du är också en stor inspiration i ditt kreativa arbete : ).

    Maria: Vad roligt att vi verkar vara på samma våglängd. Lustigt det där att vi är många att tänka lika samtidigt... Kram

    SvaraRadera

If you prefer my blog in English please click here!