måndag 10 januari 2011

Moder Jord

Den senaste veckan har varit intensiv och jag har känt mig rejält omskakad. Två nära vänner har fått allvarliga problem med hälsan och den ena av dem nästan dog härom kvällen. Jag fick dessutom reda på att flera stora oljebolag har fått tillstånd - i all hemlighet - att borra efter fossilgas under 3 år i en stor del av södra Frankrike. Detta kan få kolossala konsekvenser då det innebär stora risker både för miljön och för människorna som bor här. Nyligen kom en amerikansk dokumentär ut som handlar om detta och jag har inte vågat se den än. Jag ska tanka en massa ljus och kärlek först.... Här finns länken om ni är intresserade:
http://wp.cap21.net/?p=452

Scrolla ner till filmen. Sidan är på franska och den är textad på franska men de pratar på engelska.

För att inte helt deppa ihop tog jag en lång promenad med min dotter och vi klappade hästar och åsnor och jag har andats djupt och långsamt. Sedan ska jag återknyta med ljuset och Källan och göra det jag kan för att sprida information och mobilisera så många som möjligt. Och jag inser sorgset att dessa visa ord som en indian sa för länge sen tyvärr fortfarande är sanna:

"Först när det sista trädet huggits ner,
Först när den sista floden blivit förgiftad,
Först när den sista fisken fångats,
Först då, kommer människorna att upptäcka,
Att pengar inte går att äta."

Kärleksfulla kramar, Karina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

If you prefer my blog in English please click here!